onsdag 4 februari 2009

Utmaningar och dokument

Åååh, en kväll ensam hemma. Eller nja inte en kväll, men en hel timme! J for för första gången med barnen till jumppaskoj, annars är det jag som brukar sköta den biten. Storasyster jumppar, lillebror ser på och mamma pratar med andra mammor och pappor. Tur att barnen är så små att det inte behövs fler aktiviteter än en per vecka.
För länge, länge sedan fick jag en utmaning av Galleri M & B att visa något som jag inte är nöjd med hemma. Ja det finns ju (tyvärr) flera bilder jag skulle kunna välja, men det mest irriterande är nog att inget mer hänt här. Bilden är från april då jag just börjat blogga och tyvärr har projekt ljusare vardagsrum inte framskridit som planerat...

Vähän aikaa yksin kotona, kun J (ensimmäistä) kerta lähti lasten kanssa jumppakurssiin. Minä yleensä lähden lasten kanssa, mutta nyt sain jääda kotiin ja nauttia hiljaisuudesta!
Kauan sitten sain haasteen Galleri M & B:ltä.
Minun piti näyttää jotain kodimme sisustuksesta, johon en ollut tyytyväinen. Pitkän mietinnän jälkeen valitsin tämän. Kuvan olen ottanut huhtikuussa, kun olin vasta aloittanut blogin, mutta projekti valoisampi olohuone ei ole edistynyt niin kuin suunniteltu...

En förändring har det blivit i alla fall! Ett fint dokument fick vi faktiskt upp till J:s födelsedag. Vi tog bort den gamla ryan, som visserligen är jättefin, men väldigt mörk. Denna bild är tagen ur en mycket konstig vinkel, men det är för att jag ville visa er vår nya lampa som kom upp till julen. Den är från nätbutiken (förstås), men är tyvärr slut för tillfället. Nya lampor är dock på väg till våren.

Yksi muutos on ainakin tehty! Vanha ryijy (joka on kaunis, mutta liian tumma) on vaihdettu uuteen dokumenttiin. Sitä saimme tehtyä ennen J:n syntymäpäiväjuhlaa. Kuva on otettu vähän kummalliselta kulmalta, mutta se on siksi, että halusin samalla näyttää uuden lampun, joka laitoimme paikalleen ennen joulua. Lamppu on nettiputiikista (tietenkin), mutta loppu tällä hetkellä. Uusia lamppuja on tulossa keväällä kuitenkin.



Detta dokument har jag köpt i Sverige. Vi säljer inte just dessa dokument i shoppen, men på mässan hittade vi en ny leverantör som hade ett fint stort dokument, som är betydligt billigare än detta och av jättefin kvalitet. Det får vi in om någon vecka. Om nån undrar vad det är för tråd som hänger ovanför dokumentet så är det sambons favoritsladd...Han vägrar att ta bort den...Jag har kommit att acceptera den med tiden ;).

Dokumentin olen ostanut Ruotsista. Näitä emme myy nettikaupassa, mutta messuilla löysimme uuden tavarantoimittajan, jolla oli suuri kaunis dokumentti, joka on huomattavasti edullisempi kuin tämä. Uusi dokumentti on tulossa muutaman viikon sisällä.
Jos joku miettii mikä johto kulkee dokumentin yläpuolella, niin minäkin olen monta kertaa miettinyt mitä se siellä tekee. J kieltäytyy poistamasta sitä ja minäkin olen pikkuhiljaa hyväksynyt sitä ;).




Och så har jag fått en utmaning till. Den kom från Tuvull för några dagar sedan. Jag skulle visa 4:e bilden i 4:e mappen och det var riktigt lätt det. 4:e bildmappen i vår dator heter Blogger och bild nr 4 (bilden ovan) har jag tänkt använda till pyssel.
Jag tror att det var från The Graphics Fairy jag hittade denna bild. Där finns massor av fina vintagebilder som man får kopiera. Den som vill får gärna anta nån av eller båda utmaningarna!

Tuvull on myös antanut minulle haasteen. Minun pitäisi näyttää 4:s kuva 4:ssä kuvamapissani ja se oli helppo homma. 4:s mappi on nimeltään Blogger ja sieltä löytyi postikorttikuva ylhäällä. Askartelujuttua varten olen sen säästänyt mappiin. Luulen, että kuva tuli The Graphics Fairy-sivulta, joka on täynnä ihania vintagekuvia, jotka saadaan kopioida. Se, joka haluaa, saa ottaa haasteen/haasteet vastaan!

16 kommentarer:

Helmiina sa...

Kauniin lampun olet nettiputiikista löytänyt ja tuo dokumentti, se on jotakin ihan uutta minulle, mutta hienolta sekin näyttää.

Anonym sa...

Dokumentet är såå snyggt! Snyggt också med er timmervägg, och för att inte tala om lampan:)
Ska bli spännande att se det nya dokumentet sen.
Fick jeannie`darc tidningen idag...den är underbar!

päivi sa...

oi, miten kaunis tuo lamppu on:D
itsekin sitä joskus haaveilin mutten sopivaa paikkaa löytänyt, sinulla se on sellaisen saanut!
julisteellakin näyttävä paikka... kovasti odotan niitä uusia putiikkiisi... kiitos taas tavaroista jotka pian varmaankin postitat:D
lämmin halaus , päivi

Kamomilla sa...

Dokumentet ser jättebra ut mot den mörka väggen! Och lampan är fin!

Lantligt i stan sa...

Dokumentet är så fint! Jag äger faktiskt inget sådant ännu. Hoppas du visar det nya när det kommer! Bra att det dessutom är billigare.
Anki

Galleri MochB sa...

Det var nog läänge sedan... minns den knappt själv...:O) Tycker ändå den där stockväggen är jättefin, så kanske det inte gör något att det inte blivit av! Och nu avundas jag ert dokument också, som jag säkert också skulle ha haft om jag hakat på... Men jag har igen sådan perfekt plats åt det som ni! Jättefint!

alegni sa...

tack för länken i ditt inlägg. där fanns mycket användbart, bara man hade en färgprinter...
de där dokumenten kommer säkert att gå åt som smör i solsken!

Lantliga drömmar sa...

Det dokumentet är så vackert! Passar bra där på timmerväggen, som även den är riktigt charmig!

sabina sa...

Dokumentet passar fint där. Lampan är fin den med!!

StrandviksVillan sa...

Oooo, snygg lampa, och det vita skåpet i bakgrunden :) Förstår att du är nöjd med dokumentet!

Hmm... favoritsladd? Då gissar jag att den sitter fast i en parabol eller nåt dylikt...? Kanske det skulle gå att pilla in den i en spricka i stockväggen? :S

Lycka till med projekt "vitare vardagsrum", kanske inspiration till det kommer med vårsolen!
Ha det fint! A-C
PS. Nu kom jag på att en grej från er butik syns på en bild jag visat idag :)

Iippa sa...

Kauniiltahan kotisi näyttää ja ihana kaapin kulma pilkottaa vasemmassa reunassa! Tuo dokumentti on hieno seinällä ja antaa kivasti vaaleutta! Kivaa viikonloppua! :)

T. Iippa

Maria sa...

Hejsan, längesen jag kikat in på din sida.....dokumentet är väldigt vacker, är själv sugen på ett sånt OCH lampan var också jättesnygg!

Nu undrar jag hur länge du har öppet i butiken på lördagar, vi ska nämligen till Närpes imorgon och jag är jättesugen att besöka din butik ;O)

Sirkka sa...

Ihastuttavia kuvia...johtoon en olisi kiinnitänyt mitään huomiota, ellet olisi varta vasten siitä mainininnut...ei haitaa ollenkaan.
Ranskalaisessa postikortissa oli kaunis käsiala...

Nice ilta sinulle!

Lina sa...

Vilken vinteraktivitet är favorit i er familj? Nu när det finns både snö och kyla har vi faktiskt provat på det mesta och jag har även favoriten klar, nämligen vinterbad. Barnen har dock lite andra favoriter...
Trevlig helg!
/Päivi

Lennu sa...

Monella on tuota dokumenttia seinällä tai kaapinpäällä nojallaan, minä olen pähkäillyt sen ostamista kun olen sitä mieltä, että meille se ei oikein taitaisi istua mihinkään. Kaunis se kyllä on.
Lamppu on niin hellyttävä tuolla ison hirren lähellä.
Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle.

mallamarja sa...

Hej! Tack för dina super vackra sidor.
Sivusi ovat ihanat vaikka olisivat kirjoitettu vain äidinkielelläsikin, mutta olet nähnyt paljon vaivaa kun vielä suomeksikin kirjoitat.

Jag önskar dig bästa vår och vackra dagar!